fredag 9 december 2011

Till kalaset gjorde jag "dammsugare" också


Till Theo's kalla gjorde jag också blåa "dammsugare" mummsiga minisar som jag penslade lite pärlemordust på, vet inte om det syns riktigt på bild.
 
Suprenkla som blir så goda
Köper man Dammsugare på ett konditori så är det ju fyllda med ex överblivna kaksmulor som blandas med smörkräm och smaksätts med arrak.
Men jag har inga kaksmulor hemma, jag gjorde såhär i stället

150 g Havregryn (mixade mina några sek för att få en krämigare fyllning
150 g Smör
75 g Socker
20g Kakao
1 msk vaniljsocker
ca 1-2 tsk arrak(eller arraks arom)

1. Rör ihop alla ingredienser till fyllningen blir mjuk.
2. Rulla ut längder i den tjocklek som du önskar få sina Dammsugare. Låt dom stelna i kylen eller frysen ett tag
3. Rulla in längderna i marsipan och "limma" igen skarven med lite vatten.
4. Skär dom i lagom stora bitar.
5. Doppa kanterna i chokladen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar