onsdag 14 december 2011

Julfudge

Servera som den är eller i mindre bitar.
Igår skulle vi ha pysselkväll med några vänner men det blev inställt.
Eftersom jag redan hade köpt alla ingredienser som behövdes till det jag tänk göra gjorde jag det hemma ist och tog med mig till jobbet idag.
Mycket uppskattat av kollegorna.


Det jag gjorde var en superenkel och riktigt mummsig Julfudge.



Ingredienser
1 burk kondenserad mjölk Sötad (395 gr burk)
500-550gr Vit choklad
1 pkt saffran 0,5 gr
1 msk cognac (valfritt)
2 dl valfria nötter (Jag tog 1 dl pistagenötter och 1 dl hackade skalade mandlar)
30 gr smör.
En form som är 15x15 eller 20x20 beroende på hur hög du vill att bitarna skall bli. Jag tog en i form av ett hjärta för att den skulle se fin ut. vid servering


  1. Börja med att hacka och smälta chokladen tillsammans med kondenserade mjölken, cognac och saffran över vattenbad
    Var försiktig när du smälter vit choklad och ha in för hög värme.
  2. När det har smällt samman rör du ner Smöret tills det också smällt.
  3. Häll smeten i din form som du måste klä med bakplåtspapper och häll sedan fort över nötterna och tryck ner dom lite i smeten så att dom fastnar.
  4. Låt stå framme först ett tag så att den svalnar och ställ sedan i kylen så den får stelna några timmar.
  5. Skär lagom stora bitar och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar