fredag 16 december 2011

Mormors Godaste pepparkaksdeg.

I helgen kommer all tid gå åt att lägga dom sista pusselbitarna innan jul.
Det blir julklappar julstädning, julgran och så klart bakning.
Ikväll har jag i alla fall börjat med att göra en pepparkaksdeg, den mår bra av att stå 1-2 dagar i kylen så att den "kryddar till sig".

Jag har gått efter ett recept som jag fått av min mormor Evy för massa år sedan. Ett urklipp från en gammal veckotidning. Det är den godaste pepparkaksdegen som jag smakat och man kan verkligen få till tunna och krispiga "peppisar" med detta recept.
Att det dessutom är mätt i gram i stället för dl är ett stort plus. Det blir så mycket enklare att få rätt mängd då tycker jag.

Ingrediense
350 g strösocker
100 g sirap
130 g vatten
275 g smör
1 msk bikarbonat
 1 tsk mald kardemumma
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlika
1 tsk kanel
700 gr vetemjöl

  1. Lägg i kryddor och smör i en stor bunke
  2. koka upp vatten, sirap och socker, ta kastrullen från plattan och och tillsätt bikarbonat (var försiktig så att inte det svämmar över när du häller i bikarbonatet.
  3. Häll sockerblandningen över smöret och kryddorna, rör om tills smöret smällt och smeten svalnat nästan helt
  4. Häll ner mjölet och rör ner till en smidig deg
    den skall vara smidig och lite lös, degen hårdnar ju i kylen.
  5. Låt degen få vila i kyl minst över en natt,
Vi får se om det blir pepparkakor i morgon eller på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar