torsdag 29 mars 2012

Chokladkaka med kaffesmak


Via Smartson fick jag möjlighet att prova ett nytt snabbkaffe från Gevalia som heter Gevalia Millicano
Ett snabbkaffe förädlat med fint malda hela bönor som skall ge en förhöjd och rikare smak.
Jag dricker visserligen mycket kaffe, men tänkte att det var roligare att utsätta kaffet för ett test som är mer "Jag"
Och det är ju bakning.
Så jag gjorde en chokladkaka med kaffesmak täckt med färgsatt grädde och chokladsugarpaste.
Recept enligt nedan
kakan
150g smör
200-250g choklad 70 %
100g hackad vit choklad(om man vill)
5 msk starkt kaffe
2½ dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl Creme fraiche

1. Smält smöret i en kastrull och ta sedan av den från plattan.
2. Grovhacka chokladen och lägg den i smöret, rör sedan om tills chokladen smält. Häll i kaffet.
3. Vispa ägg och socker pösigt (minst 5 minuter med elvisp)och ha sedan i choklad/kaffesmöret och övriga ingredienser.
4. Vispa till en jämn smet, blanda i den hackade vita chokladen och häll sedan i en form. Jag hade en 20 cm
5. Grädda i 175 grader, ca 35-40 minuter.
6. Låt kakan svalna innan den dekoreras.

2 kommentarer:

  1. Åh va fin!
    Skall baka i helgen ;)

    SvaraRadera
  2. mums vad gott. jätte fin. du är så dukti!!

    SvaraRadera